Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα: Ο δρόμος προς την εξαθλίωση της ελληνικής κοινωνίας. Τι περιλαμβάνει το νέο Μνημόνιο
Με έκτακτη εισφορά στα εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ με συντελεστές 1% από 12.000 – 20.000 ευρώ, 2% από 20.000 ευρώ – 40.000 ευρώ και 3% άνω των 40.000 ευρώ, αλλά και ειδικό τέλος στις τραπεζικές συναλλαγές, ξεκινά και επίσημα πλέον η κυβέρνηση τη «φοροεπίθεση», ύψους 9,080 δισ. ευρώ σε μισθωτούς, συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες, ιδιοκτήτες ακινήτων, επιτηδευματίες, αλλά και επιχειρήσεις, για να καλύψει την πλήρη αποτυχία του πρώτου μνημονίου και του φετινού προϋπολογισμού.
Αποτυχία που βυθίζει με μαθηματική ακρίβεια σε μεγαλύτερη ύφεση την ελληνική οικονομία, καθώς το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2011 – 2015 πλήττει ευθέως την επιχειρηματικότητα, ενώ οδηγεί σε αδιέξοδο κυρίως τις ασθενέστερες οικονομικά ομάδες του πληθυσμού, αφού στερείται οποιασδήποτε κοινωνικής διάστασης.
Η νέα «φορο-καταιγίδα» έρχεται μέσω της κατάργησης του συνόλου σχεδόν των φοροαπαλλαγών, της αύξησης των έμμεσων φόρων, της επιβολής έκτακτης εισφοράς, της αύξησης της τιμής των φθηνών τσιγάρων, της αύξησης του ΦΠΑ, αλλά και των τελών κυκλοφορίας.
Η κυβέρνηση, για μια ακόμη φορά, ακολουθώντας την πάγια «συνταγή» αύξησης και επιβολής νέων φόρων, αλλά και έκτακτων εισφορών -παρά τις αντίθετες εισηγήσεις ακόμη και των εμπειρογνωμόνων του ΔΝΤ- επιχειρεί, ουσιαστικά, να καλύψει την αδυναμία και ανικανότητα για περιστολή του σπάταλου κράτους, καθώς και την άρνηση πολλών στελεχών της να συμβάλουν στην εξυγίανση με στόχο τη στήριξη συνδικαλιστικών συμφερόντων, εξαπολύει το νέο αγνώστου αποτελέσματος «φορο-τσουνάμι»:
- Η μείωση φοροαπαλλαγών και τα άλλα φορολογικά έσοδα αναμένεται να αποδώσουν, την περίοδο 2011 – 2015, έσοδα ύψους 6,08 δισ. ευρώ, καθώς προβλέπονται τα εξής:
• Εισοδήματα: επιβάλλεται εισφορά αλληλεγγύης σε όλα τα εισοδήματα άνω των 8.000 ευρώ φέτος και το 2012. Το μέτρο αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση των τεκμηρίων διαβίωσης και τα νέα τεκμήρια των ελευθέρων επαγγελματιών, αναμένεται να αποφέρει 400 εκατ. ευρώ φέτος και 1,4 δισ. ευρώ το 2012.
• ΦΠΑ: αυξάνεται στις υπηρεσίες εστίασης (καφετέριες, εστιατόρια, καφενεία, ζαχαροπλαστεία, delivery κ.λπ.) από το χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 13% στον υψηλό 23% από την 1ης Σεπτεμβρίου 2011. Το μέτρο αυτό προβλέπεται να αποδώσει 300 εκατ. ευρώ φέτος και άλλα 700 εκατ. ευρώ το 2012.
• Ακίνητα: μειώνεται το αφορολόγητο όριο του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας, από τις 400.000 ευρώ που ανέρχεται σήμερα σε ατομικό επίπεδο, στις 200.000 ευρώ και αύξηση του συντελεστή του πρώτου κλιμακίου (για ακίνητη περιουσία από 200.000 έως και 500.000 ευρώ) από 0,1% σε 0,2%.
Αξίζει να σημειωθεί μάλιστα ότι, από το 2013, θα καταργηθεί το αφορολόγητο όριο του ΦΑΠ, ενώ οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων θα αυξηθούν το 2014.
Παράλληλα, τη διετία 2011 – 2012, αυξάνεται ο φόρος μεταβίβασης, ο οποίος αποδίδει 50 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, ενώ μειώνεται κατά 50% το αφορολόγητο όριο για την απόκτηση πρώτης κατοικίας και επιβάλλεται φόρος 5% στο πρώτο κλιμάκιο. Στο πλαίσιο αυτό, το αφορολόγητο όριο, για τον άγαμο από τις 200.000 ευρώ σήμερα, θα μειωθεί στις 100.000 ευρώ και για τον έγγαμο, από τις 250.000 ευρώ, στις 125.000 ευρώ.
Η αύξηση της φορολογίας στα ακίνητα υπολογίζεται ότι θα αποδώσει πρόσθετα έσοδα 500 εκατ. ευρώ φέτος, 215 εκατ. ευρώ το 2012, 200 εκατ. ευρώ το 2013 και 300 εκατ. ευρώ το 2014.
- Αυθαίρετα: προβλέπεται να μειωθούν τα πρόστιμα και να προχωρήσει η ρύθμιση για την «τακτοποίησή» τους, προκειμένου να αποφέρουν στα δημόσια ταμεία 300 εκατ. ευρώ το 2011 και 200 εκατ. ευρώ το 2012.
- Τσιγάρα: αυξάνεται ο κατώτατος Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης σε 95% από 75% ή και 100%, που αντιστοιχεί σε αύξηση ΕΦΚ από 76 ευρώ σε 101 ευρώ ανά 1.000 τσιγάρα, με αποτέλεσμα η λιανική τιμή των φθηνών τσιγάρων να αυξηθεί από 2,40 ευρώ σε 3 ευρώ το πακέτο. Τα πρόσθετα έσοδα υπολογίζονται σε 150 εκατ. ευρώ φέτος και άλλα 150 εκατ. ευρώ το 2012.
- Σκάφη αναψυχής: θα θεσπιστούν κίνητρα για τη δήλωση ιδιωτικών σκαφών αναψυχής ως ιδιωτικών, ώστε να αποχαρακτηριστούν από επαγγελματικά, μέσω καταβολής φόρων και προστίμων που θα αποφέρουν έσοδα ύψους 150 εκατ. ευρώ φέτος, 100 εκατ. ευρώ το 2012 και 50 εκατ. ευρώ το 2013.
- Φυσικό αέριο: επιβάλλεται Ειδικός Φόρος 1,5 ευρώ ανά gj (γιγατζάουλ), που οδηγεί σε αύξηση του ετήσιου κόστους κατανάλωσης περίπου 50 ευρώ.
- Τέλη κυκλοφορίας: προβλέπεται μεσοσταθμική αύξηση 10% των τελών κυκλοφορίας του 2012. Πρόσθετα έσοδα 100 εκατ. ευρώ φέτος.
- Έκτακτες εισφορές:
• στα επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. κλιμακωτά, ενώ θα κυμαίνεται από 150 ευρώ έως και 650 ευρώ,
• στις πισίνες, με 10 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο για αυτές που έχουν δηλωθεί και 20 ευρώ/τ.μ. για αδήλωτες πισίνες που θα δηλωθούν, με την επιβολή υψηλών προστίμων. Υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο η επιβάρυνση θα ανέρχεται σε 1.500 ευρώ.
• σκάφη αναψυχής, ανάλογα με το είδος και το μήκος του σκάφους.
• Τραπεζικές συναλλαγές: επιβάλλεται ειδικό τέλος.
Θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι, παρά την κατάθεση του Μεσοπρόθεσμου στη Βουλή, το οικονομικό επιτελείο, μέχρι αργά χθες το βράδυ, δεν είχε οριστικοποιήσει εάν η έκτακτη εισφορά θα επιβληθεί σε εισοδήματα άνω των 8.000 ή 12.000 ευρώ, ενώ αδιευκρίνιστο παραμένει εάν το φθινόπωρο θα εξισωθεί ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης.
Είναι αξιοσημείωτο ότι, από την ενίσχυση της φορολογικής συνείδησης, που περιλαμβάνει τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, αλλά και τη φορολογία τόσο των φυσικών όσο και των νομικών προσώπων, καθώς και τον περιορισμό του λαθρεμπορίου, το οικονομικό επιτελείο ευελπιστεί ότι, την περίοδο 2011 – 2015, θα καταφέρει να εισπράξει 3 δισ. ευρώ.
Οι αποκρατικοποιήσεις
Πώληση και επαναμίσθωση (sale and Lease back) για μια σειρά από δημόσια κτήρια, μεταξύ των οποίων αυτά του υπουργείων Εξωτερικών και Πολιτισμού, Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη, το κτήριο της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων, το νέο τμήμα αλλοδαπών Αττικής, 13 ΔΟΥ και πέντε αστυνομικά τμήματα, προωθεί άμεσα το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να εισπράξει άμεσα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις ακινήτων.
Οι βεβιασμένες πωλήσεις δημόσιων ακινήτων είναι η πρώτη κίνηση για να μαζευτούν έσοδα συνολικού ύψους 35 δισ. ευρώ από ακίνητη περιουσία και 50 δισ., αν στο ποσό συμπεριληφθούν και οι πωλήσεις εισηγμένων και μη δημόσιων επιχειρήσεων.
Τα κτήρια αυτά είναι στο πακέτο 49 ακινήτων που βρίσκονται στην κυριότητα της ΚΕΔ και περιλαμβάνεται στο πρώτο μεγάλο πακέτο 99 ακινήτων που προωθούνται άμεσα για αξιοποίηση και το οποίο περιλαμβάνεται στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Σχέδιο, που δόθηκε χθες στην δημοσιότητα.
Το πακέτο της ΚΕΔ θα προωθηθεί για την αξιοποίηση των συγκεκριμένων ακινήτων ως χώρων γραφείων, τη στιγμή που το 30% των επαγγελματικών ακινήτων της Αττικής παραμένει ξενοίκιαστο. Παρ’ όλα αυτά, το πρόγραμμα του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο υιοθέτησε και η τρόικα, προβλέπει την εκποίηση των ακινήτων μέσα στους επόμενους έξι μήνες.
Στο ίδιο πακέτο περιλαμβάνονται και άλλα τριάντα ένα (31) αναξιοποίητα ακίνητα με συνολική επιφάνεια 98 εκατ. τ.μ. περίπου, και πάλι κυριότητας της ΚΕΔ, τα οποία εντάχθηκαν με προοπτική αξιοποίησης σε τομείς όπως είναι ο τουρισμός, η αναψυχή, η οικιστική ανάπτυξη, καθώς και άλλες οικονομικές δραστηριότητες. Τα ακίνητα είναι διάσπαρτα σε ιδιαίτερα τουριστικές περιοχές της χώρας, όπως η Ρόδος, η Σάμος, η Κέρκυρα, η Καβάλα, αλλά και η Ροδόπη, η Ξάνθη και η Κομοτηνή.
Μαζί με τα ακίνητα της ΕΤΑ, προωθούνται σε αξιοποίηση και άλλα 10 επιλεγμένα ακίνητα της εταιρείας Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε., στα Καμένα Βούρλα, την Κρήτη, το Νότιο Αιγαίο, την Αττική και την Κεντρική Μακεδονία.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία αποτελεί θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕ συνεισφέρει στο πακέτο των ακινήτων 18 εκτάσεις κοντά σε σταθμούς που διατηρεί μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, όπως η Αθήνα ο Βόλος και η Θεσσαλονίκη.
Ως γνωστόν, η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει τη διαδικασία για τη δημιουργία ενός πλήρους μητρώου δημόσιων εμπορικών ακινήτων και για τη διαχείριση των επενδυτικών χαρτοφυλακίων που θα δημιουργηθούν.
Ο πλήρης εντοπισμός, η καταχώρηση και ο χαρακτηρισμός των περιουσιακών στοιχείων αναμένεται να ολοκληρωθούν σε τέσσερις φάσεις ανά εξάμηνο, ήτοι τον Ιούνιο και το Δεκέμβριο του 2011 και του 2012 αντίστοιχα. Μια δεύτερη, παράλληλη διαδικασία πρόκειται να ξεκινήσει τον Ιούνιο του 2011, μετά την παράδοση της πρώτης κατάστασης αξιοποιήσιμων ακινήτων, η οποία περιλαμβάνει το σχηματισμό χαρτοφυλακίων και την κατάλληλη επενδυτική αξιοποίηση, μέσω εξειδικευμένων ΕΕΣ και άλλων χρηματοοικονομικών εργαλείων.
Στην περίπτωση ακινήτων εθνικής σημασίας, η βασική μέθοδος αξιοποίησης περιλαμβάνει την είσοδο ιδιωτικής τεχνογνωσίας και κεφαλαίου, μέσω μακροχρόνιων συμβάσεων παραχώρησης ή συμβάσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης. Μάλιστα, σύμφωνα με το πρόγραμμα που συμφωνήθηκε με την τρόικα, θα πρέπει οι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης των ακινήτων να δημιουργούν νέα πακέτα έως το 2015.
Το μεγάλο «φιλέτο» του πακέτου των ακινήτων θα είναι το Ελληνικό, το οποίο αποτελεί μια έκταση 5.500 στρεμμάτων, όπου ήταν εγκατεστημένο για 60 χρόνια, μέχρι το 2001. Η έκταση βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά του κέντρου της Αθήνας, καταλαμβάνοντας μια εκτεταμένη παραλιακή περιοχή.
Το ακίνητο βρίσκεται κοντά σε οικιστικές περιοχές υψηλής αξίας, το Golf Club της Γλυφάδας και τη μαρίνα του Ελληνικού, και ευνοείται από μια μακρά παραλιακή γραμμή. Στην περιοχή βρίσκεται μια σειρά από Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, καθώς επίσης και ένα εκθεσιακό κέντρο, ωστόσο το μεγαλύτερο τμήμα της επιφάνειάς της παραμένει αναξιοποίητο. Το Ελληνικό θεωρείται ως το μεγαλύτερο παραλιακό αστικό ακίνητο στην Ευρώπη.
Το Δημόσιο αποφάσισε να προχωρήσει στην ανάπτυξη της περιοχής του Ελληνικού, μέσω αποκρατικοποίησης χρησιμοποιώντας fast track διαδικασίες. Αναμένεται ότι οι σχετικές συναλλαγές, οι οποίες προσδοκάται να λάβουν χώρα μεταξύ 4ου τριμήνου του 2011 – 4ου τριμήνου του 2012, θα περιλαμβάνουν διακρατικές συμφωνίες ή/και συμφωνίες με ιδιώτες μέσω διαγωνισμών.
Επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων
Το συνολικό πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων επιταχύνθηκε με βάση το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Σχέδιο στα όρια του αδύνατου, αφού, έως το τέλος του 2012, απαιτεί να συγκεντρωθούν έσοδα ύψους 15 δισ. ευρώ.
Τα 5 δισ. αναμένεται να συγκεντρωθούν σε λιγότερο από έξι μήνες που απομένουν για τη λήξη του 2011. Η συρρίκνωση του χρόνου του εκτεταμένου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων των τριών ετών (2011 – 2013) σε δύο (2011 – 2012), με τον ίδιο στόχο εσόδων, αναδιαμορφώνει και τη βασική στρατηγική για την αποκρατικοποίηση μεγάλων εισηγμένων και μη εταιρειών, η πλειονότητα των οποίων ανήκει στην υψηλή κεφαλαιοποίηση του ελληνικού Χρηματιστηρίου.
Για παράδειγμα ο ΟΠΑΠ, ο οποίος ήταν προγραμματισμένο αρχικά να αποκρατικοποιηθεί σε δύο δόσεις. Την πρώτη φέτος, όπου θα γινόταν από τον Οργανισμό η αποπληρωμή της ανανέωσης των αδειών των παλιών και των νέων παιχνιδιών και τη δεύτερη το 2012, οπότε και θα πωλούνταν το 34% του Οργανισμού που κατέχει σήμερα το Δημόσιο.
Το Δημόσιο ξεφορτώνεται, μέσα σε δύο χρόνια, σχεδόν όλες του τις τραπεζικές συμμετοχές. Μέχρι και το τέλος του χρόνου, πουλά το 34% που διαθέτει στο Τ.Τ. μαζί με ποσοστό 1,2% που διαθέτει στην Εθνική και ο,6% στην Πειραιώς.
Αλλη φανερή αλλαγή στο σχεδιασμό είναι αυτή που αφορά τη ΔΕΠΑ Στο πρόγραμμα που διανεμήθηκε στους βουλευτές αναφέρεται το 2011 ως έτος αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή της θυγατρικής εταιρείας που διαχειρίζεται το δίκτυο έχει δικαίωμα και σε μεγάλα έργα φυσικού αερίου.
Μέχρι και τον περασμένο Φεβρουάριο, το υπουργείο Οικονομικών τόνιζε ότι η πλειοψηφία του ΔΕΣΦΑ θα παραμείνει κρατική.
Βουνό το χρέος, ξεφεύγουν οι τόκοι
Μεσοπρόθεσμο: Περικοπές μισθών, συντάξεων και συρρίκνωση της κοινωνικής ασφάλισης.
Στόχος των, ύψους 28,3 δισ. ευρώ, μέτρων είναι η μείωση του ελλείμματος στο 7,5% το 2011 και σταδιακά μέχρι το 1,1% του ΑΕΠ το 2015.
Κατ’ έτος τα μέτρα κατανέμονται ως εξής:
-Το 2011 6,5 δισ. ευρώ
-Το 2012 6,8 δισ. ευρώ
-Το 2013 5,2 δισ. ευρώ
-Το 2014 5,4 δισ. ευρώ
-Το 2015 4,3 δισ. ευρώ
Δηλαδή οι παρεμβάσεις που θεωρητικά απαιτούνται για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού της περιόδου ανέρχονται σε 27,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων ποσό 1,2 δισ. ευρώ, θα είναι απόθεμα ασφαλείας, για κάλυψη αποκλίσεων.
Σε ότι αφορά στο δημόσιο χρέος θα εξακολουθήσει να αυξάνεται μέχρι και το 2013 έως το 167% του ΑΕΠ, θα αρχίσει να αποκλιμακώνεται από το 2014 και να διαμορφώνεται στο 159,3% του ΑΕΠ το 2015. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα γενικής κυβέρνησης, «καθιστά μεν το χρέος βιώσιμο αλλά προδιαγράφει πολύ αργή μείωση» υποστηρίζουν οι συντάκτες του Μεσοπρόθεσμου.
Αν στο σενάριο αυτό προστεθεί και η επίδραση των αποκρατικοποιήσεων, τότε το χρέος αρχίζει να μειώνεται ήδη από το 2013, φθάνοντας το 2015 στο 139,5% του ΑΕΠ, γεγονός που το «καθιστά απόλυτα βιώσιμο, αφού μειώνεται με ταχύτερους ρυθμούς».
Στο πλαίσιο αυτό θεωρούν ότι η αποκρατικοποιήσεις και η αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου εξασφαλίζει τη γρήγορη και αξιόπιστη μείωση του χρέους καθώς και τη μελλοντική βιωσιμότητά του, ενώ απελευθερώνει σημαντικά ποσά από τις πληρωμές για τόκους.
Οι δαπάνες σε ταμιακή βάση για πληρωμή τόκων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 16.002 εκατ. ευρώ ή 7,1% του ΑΕΠ το 2011, σε 16.900 εκατ. ευρώ ή 7,4% του ΑΕΠ το 2012, σε 20.500 ή 8,7% του ΑΕΠ το 2013, σε 24.400 εκατ. ευρώ ή 10,0% του ΑΕΠ το 2014 και σε 28.000 εκατ. ευρώ ή 11,1% του ΑΕΠ το 2015, παρουσιάζοντας ρυθμό αύξησης 5,6%, 21,3%, 19,0% και 14,8% αντίστοιχα, ετησίως.
Εφόσον η δημοσιονομική εξυγίανση ενισχυθεί από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου, τότε οι δεδουλευμένοι τόκοι κεντρικής κυβέρνησης μειώνονται κατά 3.000 εκατ. επιπλέον το 2015 φθάνοντας τα 21.700 εκατ. ευρώ.
Περικοπές
Περικοπές ακόμα και στις αγροτικές συντάξεις των 360 ευρώ το μήνα, εισφορά σε συντάξεις άνω των 1.700 ευρώ, αλλά και μειώσεις των επιχορηγήσεων προς νοσοκομεία και ασφαλιστικά ταμεία επιβάλει το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο.
Ειδικότερα, προβλέπεται η μείωση της δαπάνης του ΟΓΑ για τις χορηγήσεις των βασικών συντάξεων των αγροτών το ύψος των οποίων είναι 360 ευρώ, μέτρο που δείχνει κοινωνική αναλγησία, αλλά και θα χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα προκειμένου να κοπάσουν οι αντιδράσεις των άλλων κοινωνικών ομάδων, που επίσης θίγονται. Η μείωση θα επέλθει από το 2012 κατά 100 εκατ. ευρώ, κατά 50 εκατ. το 2013, κατά 30 εκατ. ευρώ το 2014 και 30 εκατ. ευρώ το 2015, συνολικά δηλαδή 210 εκατ. ευρώ.
Σε ότι αφορά στο μισθολόγιο στο δημόσιο τομέα, η δαπάνη μειώνεται από φέτος με το νέο μισθολόγιο που θα εφαρμοστεί από τον Ιούλιο, κατά 630 εκατ. ευρώ, καταργώντας δεκάδες επιδόματα, και την «ωρίμανση» ενώ το εργασιακό καθεστώς στο δημόσιο τομέα εξισώνεται με εκείνο του ιδιωτικού τομέα. Απομένει να διευκρινιστεί αν θα ισχύσει για τους νεοδιοριζόμενους ή και τους ήδη υπηρετούντες.
Ειδικότερα, τα κονδύλια για τη μισθοδοσία στο Δημόσιο μειώνονται κατά 800 εκατ. ευρώ, φέτος, κατά 660 εκατ. ευρώ το 2012, κατά 398 εκατ. ευρώ το 2013, κατά 246 εκατ. ευρώ το 2014 και κατά 71 εκατ. ευρώ το 2015. Ως ποσά οι δαπάνες για μισθούς θα ανέλθουν σε 14.296 εκατ. ευρώ ή 6,3% του ΑΕΠ το 2011, σε 13.671 εκατ. ευρώ ή 6,0% του ΑΕΠ το 2012, σε 13.492 εκατ. ευρώ ή 5,7% του ΑΕΠ το 2013, σε 13.331 εκατ. ευρώ ή 5,5% του ΑΕΠ το 2014 και σε 13.173 εκατ. ευρώ ή 5,2% του ΑΕΠ το 2015.
Οι δαπάνες για νέες προσλήψεις εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 50 εκατ. ευρώ για το 2011 και σε 30 εκατ. ευρώ για τα έτη 2012 έως 2015, λαμβάνοντας υπόψη την υπόθεση ότι οι αποχωρήσεις του προσωπικού θα διαμορφωθούν σε 15.000 άτομα το 2011 και σε 20.000 άτομα για τα έτη 2012 έως 2015.
Ακόμα οι δαπάνες για καταβολή συντάξεων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 6.258 εκατ. ευρώ το 2011, σε 6.471 εκατ. ευρώ το 2012, σε 6.693 εκατ. ευρώ το 2013, σε 6.915 εκατ. ευρώ το 2014 και σε 7.136 εκατ. ευρώ το 2015, διατηρούμενες σε ποσοστό σταθερά 2,8% του ΑΕΠ για την περίοδο 2011 έως 2015.
Οι δαπάνες για πρόσθετες μισθολογικές παροχές εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 1.415 εκατ. ευρώ το 2011, σε 1.413 εκατ. ευρώ το 2012, σε 1.407 εκατ. ευρώ το 2013, σε 1.397 εκατ. ευρώ το 2014 και σε 1.390 εκατ. ευρώ το 2015, διαμορφούμενες σε ποσοστό 0,6% του ΑΕΠ σταθερά για την περίοδο 2011 έως 2015.
Συρρίκνωση
Σταδιακή μείωση των κοινωνικών δαπανών μέχρι και το 2015, επιχειρεί το μεσοπρόθεσμο. Ο συγκεκριμένες δαπάνες θα διαμορφωθούν σε 17.784 εκατ. ευρώ ή 7,9% του ΑΕΠ το 2011, σε 16.308 εκατ. ευρώ ή 7,1% του ΑΕΠ το 2012, σε 17.316 εκατ. ευρώ ή 7,4% του ΑΕΠ το 2013, σε 16.304 εκατ. ευρώ ή 6,7% του ΑΕΠ το 2014 και σε 16.514 ή 6,6% του ΑΕΠ το 2015.
Οι επιχορηγήσεις των νοσοκομείων θα διαμορφωθούν σε 1.200 εκατ. ευρώ το 2011, σε 1.150 εκατ. ευρώ το 2012 και σε 1.100 εκατ. ευρώ για τα έτη 2013 έως 2015. Ωστόσο συμπληρωματικά, για την πληρωμή των ανωτέρω σχετικών υποχρεώσεων του τελευταίου τριμήνου εκάστου προηγούμενου έτους που δεν θα προλάβουν να πληρωθούν λόγω λήξης του οικονομικού έτους, έχουν προβλεφθεί κονδύλια ύψους 450 εκατ. ευρώ το 2011, 350 εκατ. ευρώ το 2012 και 300 εκατ. ευρώ ετησίως για τα έτη 2013, 2014 και 2015.
Μείωση επιχορηγήσεων
Παράλληλα, μειώνονται περαιτέρω οι επιχορηγήσεις και οι λειτουργικές και λοιπές καταναλωτικές δαπάνες, που θα διαμορφωθούν από 7.773 εκατ. ευρώ ή 3,4% του ΑΕΠ το 2011, σε 7.956 εκατ. ευρώ ή 3,5% του ΑΕΠ το 2012, σε 7.915 εκατ. ευρώ ή 3,4% του ΑΕΠ το 2013, σε 8.069 εκατ. ευρώ ή 3,3% του ΑΕΠ το 2014 και σε 7.905 εκατ. ευρώ ή 3,1% του ΑΕΠ το 2015.
Ψηφίζεται στις 30 Ιουνίου
Την ερχόμενη Τρίτη 14 Ιουνίου εισέρχεται προς συζήτηση στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015 το οποίο συνίσταται σε ένα και μόνον άρθρο.
Η α’ ανάγνωση του νομοσχεδίου θα ολοκληρωθεί στο τέλος της εβδομάδας ενώ την επόμενη εβδομάδα, πιθανότατα τη Δευτέρα 21 Ιουνίου, θα αρχίσει η β’ ανάγνωση στην επιτροπή. Επισημαίνεται ότι το νομοσχέδιο -παρά τις σχετικές εισηγήσεις που υπήρχαν στην κυβέρνηση- δεν συζητείται τελικώς με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.
Στην Ολομέλεια αναμένεται να εισέλθει προς συζήτηση στις 28 Ιουνίου και να τεθεί προς ψήφιση την Πέμπτη 30 Ιουνίου.
Την ψήφιση του νομοσχεδίου θα ακολουθήσει ο εφαρμοστικός νόμος που θα εξειδικεύει τα μέτρα καθώς το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο αναφέρει μόνον στόχους και δημοσιονομικές εξελίξεις.
Τι περιλαμβάνει ο εφαρμοστικός νόμος του μεσοπρόθεσμου για φορολογία, δημόσιο, αποκρατικοποιήσεις. Βενιζέλος: Σκληρά και άδικα τα μέτρα!
Από του χρόνου θα αλλάξει το μέτρο των αποδείξεων, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος, αποδίδοντας σε «παρεξήγηση από τη νομοτεχνική διατύπωση» του εφαρμοστικού νόμου του μεσοπρόθεσμου τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας για υποχρέωση των φορολογουμένων να δώσουν πίσω στην εφορία μέρος του φορο-μπόνους από τη συλλογή αποδείξεων.
Συγκεκριμένα, η παράγραφος του σχετικού άρθρου στον εφαρμοστικό νόμο αναφέρει:
Το ποσό του φόρου που εκπίπτει από το συνολικό φόρο που προκύπτει με βάση τη φορολογική κλίμακα σύμφωνα με τις διατάξεις του 8ου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του ν.2238/1994 περί αποδείξεων, όπως ισχύει για το οικονομικό έτος 2011, δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 300 ευρώ ανά φορολογούμενο. Στις περιπτώσεις που έχει γίνει εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του οικονομικού έτους 2011 και έχει συμψηφιστεί φόρος μεγαλύτερος από 300 ευρώ, ο επιπλέον αυτός φόρος βεβαιώνεται με την ειδική εισφορά φυσικών προσώπων, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 4 και 5 του παρόντος άρθρου.
«Αυτό δεν θα γίνει … δεν θα υπάρξει τέτοιου είδους» μέτρο, τόνισε ο κ. Βενιζέλος, μιλώντας στο κεντρικό δελτίο του τηλεοπτικού σταθμού Alter, επισημαίνοντας πως ο τρόπος υπολογισμού των αποδείξεων θα αλλάξει από του χρόνου.
Νωρίτερα είχε εκφράσει τη διαφωνία του με ένα τέτοιο ενδεχόμενο ο έτερος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Θεόδωρος Πάγκαλος, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Mega, στον οποίο επίσης είχε εκφράσει τις επιφυλάξεις του και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Χρήστος Πρωτόπαπας, λέγοντας ότι το ζήτημα αυτό δεν είχε τεθεί στις συζητήσεις που έγιναν στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής ομάδας του κυβερνώντος κόμματος.
Ο υπουργός Οικονομικών αν και χαρακτήρισε «σκληρά» και «άδικα» τα μέτρα που περιέχονται στον εφαρμοστικό νόμο, σημείωσε πως «οι αριθμοί δεν μπορούσαν να κλείσουν διαφορετικά», επισημαίνοντας ότι τις επόμενες εβδομάδας θα προωθηθούν τάχιστα και κατά προτεραιότητα τα μέτρα για τη μείωση των λειτουργικών δαπανών.
Ανακοίνωσε ακόμη ότι το μεσημέρι της Τρίτης θα έχει «κρίσιμο τηλεφωνικό ραντεβού» με την Ελβετή ομόλογό του για να συζητήσουν το θέμα της φορολόγησης χρημάτων που έχουν εξαχθεί στο εξωτερικό.
Δήλωσε, τέλος, αισιόδοξος για την υπερψήφιση του Μεσοπρόθεσμου από την κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ και έκανε γνωστό ότι θα επικοινωνήσει ο ίδιος με τους βουλευτές Αλέκο Αθανασιάδη και Θωμά Ρομπόπουλο, που έχουν εκδηλώσει πρόθεση καταψήφισης, καθώς και «με όποιον άλλο βουλευτή χρειαστεί», για να τους πείσει για την αναγκαιότητα έγκρισης τόσο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου, όσο και του εφαρμοστικού νόμου.
Από 400 έως 500 ευρώ το τέλος επιτηδεύματος
Στις ό,τι αφορά τα υπόλοιπα μέτρα, στον εφαρμοστικό νόμο εξειδικεύονται τα ποσά του ελάχιστου ετήσιου τέλους που θα κληθούν να πληρώσουν ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες. Συγκεκριμένα θα επιβάλλεται σε επιτηδευματίες και όσους ασκούν ελευθέριο επάγγελμα, εφόσον τηρούν βιβλία Β΄ή Γ΄ κατηγορίας του Κ.Β.Σ και θα κυμαίνεται από 400 έως 500 ευρώ ανάλογα με τον πληθυσμό της περιοχής που δραστηριοποιείται ο επιτηδευματίας.
α) Για τις επιχειρήσεις ή ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους, σε 400 ευρώ ετησίως,
β) Για επιχειρήσεις ή ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους, σε 500 ευρώ ετησίως,
Η περιοχή του νομού Αττικής λογίζεται ως μια πόλη καθώς και το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης.
Στις περιπτώσεις λειτουργίας υποκαταστημάτων, επιβάλλεται επιπλέον τέλος 300 ευρώ για κάθε υποκατάστημα.
Σε περίπτωση διακοπής της δραστηριότητας μέσα στη χρήση, το τέλος επιτηδεύματος περιορίζεται ανάλογα με τους μήνες λειτουργίας της επιχείρησης ή της άσκησης του επαγγέλματος.
Εξαιρούνται από τις υποχρεώσεις καταβολής του τέλους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητα τους σε χωριά με πληθυσμό έως πεντακόσιους κατοίκους και σε νησιά κάτω από 3.100 κατοίκους.
Επίσης εξαιρούνται ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες για τα πρώτα πέντε έτη άσκησης της δραστηριότητάς τους, από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του. Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας.
Η εισφορά αλληλεγγύης
Σε ό,τι αφορά την εισφορά αλληλεγγύης, επιβάλλεται κλιμακωτά στα εισοδήματα που προέκυψαν κατά τις διαχειριστικές χρήσεις 2010-2014 και δηλώνονται με τις δηλώσεις των αντίστοιχων οικονομικών ετών 2011-2015.
Η εισφορά θα επιβάλλεται ως εξής:
* για εισόδημα από 12.001 έως 20.000 ευρώ συντελεστής 1%
* για εισόδημα 20.001 ευρώ έως 50.000 ευρώ συντελεστής 2%
* για εισόδημα 50.001 έως 100.000 ευρώ συντελεστής 3%
* για εισόδημα 100.001 και άνω συντελεστής 4%
Η εισφορά θα υπολογίζεται με συντελεστή 5% για τα εισοδήματα του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Προέδρου και των Αντιπροέδρων της Βουλής, των Βουλευτών, του Προέδρου και των Αντιπροέδρων της Κυβέρνησης, των Υπουργών, των Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών, των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων Υπουργείων, των Γενικών Γραμματέων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των Περιφερειαρχών και των Δημάρχων.
Στις 8.000 ευρώ το αφορολόγητο
Σε ό,τι αφορά το αφορολόγητο όριο, πέφτει στις 8.000 ευρώ για τα φετινά εισοδήματα. Από το τμήμα του εισοδήματος από 8.000 ευρώ έως 12.000 ευρώ επιβάλλεται συντελεστής 10%. Για τους νέους ηλικίας έως και 30 ετών, για τους συνταξιούχους άνω των 65 ετών και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, το αφορολόγητο ποσό παραμένει στις 12.000 ευρώ. Ειδικά για τους παραπάνω συνταξιούχους και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, όταν το συνολικό τους εισόδημα είναι από 12.000 και πάνω, το ποσό του φόρου που προκύπτει με βάση την κλίμακα περιορίζεται ώστε το συνολικό καθαρό εισόδημα που προκύπτει μετά την αφαίρεση του φόρου να μην υπολείπεται του ποσού των 12.000 ευρώ.
Περικοπές στις φοροαπαλλαγές
Προβλέπονται ακόμη σημαντικές περικοπές στις φοροαπαλλαγές. Ειδικότερα αλλάζει ο τρόπος έκπτωσης των ιατρικών εξόδων, τόκων από στεγαστικά δάνεια πρώτης κατοικίας που καταβάλλονται από την 1.1.2011 και μετά όπως και των ασφαλιστικών εισφορών και αντί για έκπτωση ολόκληρου του ποσού από το εισόδημα, θα εκπίπτει το 20% των δαπανών αυτών από το φόρο που συνεπάγεται φορολογική επιβάρυνση.
Επίσης αν το εισόδημα που δηλώνει ο φορολογούμενος υπερβαίνει τα 40.000 ευρώ, τότε για το τμήμα του εισοδήματος που υπερβαίνει το ποσό αυτό, η έκπτωση μειώνεται στο 10%. Από τη μείωση του 10% εξαιρούνται οι δαπάνες για ενεργειακή αναβάθμιση των ακινήτων.
Συγκεκριμένα, θα εκπίπτουν από το φόρο 20% οι ακόλουθες δαπάνες:
* Τόκοι στεγαστικών δανείων για την απόκτηση πρώτης κατοικίας που καταβάλλονται από 1/1/2011 και μετά, ανεξάρτητα του χρόνου σύναψης του δανείου καθώς και του χρόνου χορήγησης της προκαταβολής.
* Το συνολικό ετήσιο ποσό των εξόδων ιατρικής περίθαλψης του φορολογουμένου και των λοιπών προσώπων που τον βαρύνουν.
Η διάταξη αυτή ισχύει για εισοδήματα και δαπάνες που πραγματοποιούνται από 1/1/2011 και μετά.
Έκτακτη εισφορά σε αντικειμενικές δαπάνες
Στο νόμο περιλαμβάνεται ακόμη έκτακτη εισφορά 5% σε επιβατικά αυτοκίνητα άνω των 1929 κυβικών εκατοστών (με εξαίρεση όσα έχουν παλαιότητα άνω των 10 ετών και των αναπήρων) σε σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης άνω των 6 μέτρων καθώς και σε πισίνες, και αεροσκάφη, ανεμόπτερα, ελικόπτερα.
Ο συντελεστής 5% θα επιβάλλεται επί της τεκμαρτής δαπάνης διαβίωσης που προκύπτει σε κάθε περίπτωση.
Νέα αυξημένα τεκμήρια διαβίωσης
Το τεκμήριο διαβίωσης με βάση τα τετραγωνικά μέτρα της ιδιοκατοικούμενης ή μισθωμένης ή της δωρεάν παραχωρούμενης κύριας κατοικίας ορίζεται κλιμακωτά. Έτσι για τα 80 πρώτα τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων της κατοικίας, το τεκμήριο ισούται με 40 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, για τα επόμενα από 81 μέχρι και 120 τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων, ισούται με 65 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, για τα επόμενα από 121 μέχρι και 200 τετραγωνικά μέτρα, ισούται με 110 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, για τα 200 ένα έως 300 τετραγωνικά μέτρα με 200 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο και για τα πλέον των 300 τετραγωνικών μέτρων με 400 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο.
Για τον υπολογισμό του τεκμηρίου διαβίωσης των βοηθητικών χώρων θα υπολογίζεται ποσό σαράντα ευρώ το τετραγωνικό μέτρο.
Το τεκμήριο διαβίωσης για επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, ορίζεται ως εξής:
* για τα αυτοκίνητα μέχρι χίλια διακόσια κυβικά εκατοστά σε τέσσερις χιλιάδες ευρώ.
* για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των χιλίων διακοσίων κυβικών εκατοστών προστίθενται εξακόσια ευρώ ανά εκατό κυβικά εκατοστά μέχρι τα δύο χιλιάδες κυβικά εκατοστά.
* για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των δύο χιλιάδων κυβικών εκατοστών προστίθενται εννιακόσια ευρώ ανά εκατό κυβικά εκατοστά και μέχρι τρεις χιλιάδες κυβικά εκατοστά.
* για αυτοκίνητα μεγαλύτερα από τρεις χιλιάδες κυβικά εκατοστά προστίθενται χίλια διακόσια ευρώ ανά εκατό κυβικά εκατοστά.
Για τον υπολογισμό των τεκμηρίων των σκαφών αναψυχής ισχύουν τα εξής:
* για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου, ταχύπλοα και μη, ολικού μήκους μέχρι πέντε μέτρα, το τεκμήριο θα είναι τέσσερεις χιλιάδες ευρώ.
* για σκάφη πάνω από πέντε μέτρα το πόσο αυτό αυξάνεται κατά δύο χιλιάδες ευρώ το μέτρο».
* για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρο ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και επτά μέτρα, το τεκμαρτό εισόδημα είναι δώδεκα χιλιάδες ευρώ, πάνω από επτά και μέχρι δέκα μέτρα προστίθενται τρεις χιλιάδες ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δέκα και μέχρι δώδεκα μέτρα προστίθενται επτά χιλιάδες πεντακόσια ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δώδεκα και μέχρι δεκαπέντε μέτρα προστίθενται δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δεκαπέντε και μέχρι δεκαοκτώ μέτρα προστίθενται είκοσι δύο χιλιάδες πεντακόσια ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δεκαοκτώ και μέχρι είκοσι δύο μέτρα τριάντα χιλιάδες ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους και πάνω από είκοσι δύο μέτρα προστίθενται πενήντα χιλιάδες ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους».
Σε ό,τι αφορά το τεκμήριο διαβίωσης για τις πισίνες προβλέπονται τα ακόλουθα: Θα είναι εκατόν εξήντα ευρώ το τετραγωνικό μέτρο μέχρι τα εξήντα τετραγωνικά μέτρα και τριακόσια είκοσι ευρώ το τετραγωνικό μέτρο για επιφάνεια άνω των εξήντα τετραγωνικών μέτρων».
Αυξάνονται τα τέλη κυκλοφορίας
Επίσης, προβλέπονται αυξημένα τέλη κυκλοφορίας 12,5% για τα ΙΧ αυτοκίνητα.
Παράταση στην αναστολή πλειστηριασμών
Παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2011, με διάταξη του εφαρμοστικού νόμου, η αναστολή των πλειστηριασμών οι οποίοι επισπεύδονται για την ικανοποίηση χρηματικών απαιτήσεων που δεν υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ από πιστωτικά ιδρύματα, εταιρείες παροχής πιστώσεων και από τους εκδοχείς των απαιτήσεων αυτών.
Εργασιακά
Στις εργασιακές σχέσεις οι βασικές αλλαγές έχουν ως εξής:
- Θεσμοθετείται το ελαστικό δεκάωρο χωρίς υπερωριακή αμοιβή για το χρόνο απασχόλησης που υπερβαίνει το οκτάωρο (με αντάλλαγμα την υπόσχεση για ρεπό).
- Θεσμοθετείται η δυνατότητα απασχόλησης νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας νέων κάτω των 25 χρονών με μισθό αισθητά κατώτερο (έως και 20%) από ότι ορίζουν οι αντίστοιχες κλαδικές συμβάσεις ή ακόμα και η Εθνική
Γενική Συλλογική Σύμβαση
- Ανοίγει ο δρόμος για ραγδαία αύξηση των επιχειρησιακών και ατομικών συμβάσεων αφού θεσπίζεται η δυνατότητα τέτοιων συμβάσεων όχι πλέον με συναπόφαση των σωματείων αλλά με τη συναίνεση «Ενώσεων Προσώπων» (ως ένωση προσώπων θεσπίζεται μια «συλλογικότητα» που εκπροσωπεί το 25% των εργαζομένων σε επιχειρήσεις που απασχολούν άνω των 20 εργαζομένων).
Ασφαλιστικό
Σχετικά με τα ασφαλιστικά δικαιώματα προβλέπονται τα εξής:
- Θεσπίζεται ειδική εισφορά σε συντάξεις που ξεπερνούν τα 1.700 ευρώ ή σε συνταξιούχους ηλικίας κάτω των 60 ετών.
- Θεσπίζεται ειδική εισφορά στις επικουρικές συντάξεις που ξεπερνούν τα 300 ευρώ.
- Θεσπίζεται κράτηση 1% υπέρ ανεργίας στον ιδιωτικό τομέα (0,50 ο εργαζόμενος και 0,50 ο εργοδότης) ενώ στο δημόσιο η κράτηση αυτή θα φτάνει ακόμα και στο 3% και θα καταβάλλεται εξολοκλήρου από τον εργαζόμενο.
- Από 1η Αυγούστου οι δικαιούχοι των ταμείων ΟΑΕΕ ΕΤΑΑ και ΕΤΑΠ-ΜΜΕ υποχρεούνται σε κράτηση δέκα ευρώ μηνιαίως υπέρ ανεργίας.
- Αυξάνει η εισφορά των αγροτών για τις συντάξεις ΟΓΑ
- Περικόπτεται κατά 10% το εφάπαξ όλων των δημοσίων υπαλλήλων που έκαναν αίτηση συνταξιοδότησης μετά την 1.1.2010, ενώ οι αντίστοιχοι συνταξιούχοι της ΔΕΗ χάνουν πλέον από το εφάπαξ 15%.
Επιδότηση ανέργων
Για την 1η επιδότηση θεσπίζεται ως ελάχιστη υποχρέωση η κατοχή 80 ενσήμων ετησίως για τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ μετά την 1η επιδότηση θεσμοθετείται ως προϋπόθεση για νέα επιδότηση η κατοχή 150 ενσήμων στον τελευταίο χρόνο πριν την επιδότηση.
Δημόσιο
Στον εφαρμοστικό νόμο προβλέπονται ακόμη μέτρα για τον περιορισμό των προσλήψεων στους κρατικούς φορείς.
Αναλυτικότερα, το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι ο διορισμός των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ για τους οποίους έχουν εκδοθεί οριστικοί πίνακες αποτελεσμάτων μετά την 1/1/2009, θα πραγματοποιείται βάσει σειράς επιτυχίας μέχρι την 31/12/2015
Για τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στο δημόσιο, προβλέπεται μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις μέχρι το 2015, εκτός από το τρέχον έτος, που θα ισχύσει η μία πρόσληψη για κάθε δέκα αποχωρήσεις, ενώ σημειώνεται ότι οι παραπάνω περιορισμοί δεν ισχύουν για τις εγκρίσεις πρόσληψης συμβασιούχων ορισμένου χρόνου και συμβάσεων μίσθωσης έργου, που εντάσσονται στο πλαίσιο ερευνητικών, αναπτυξιακών συμβολαίων και συγχρηματοδοτούμενων από την ΕΕ, εφόσον η μισθοδοσία τους δεν επιβαρύνει καθ’ οιονδήποτε τρόπο τον κρατικό προϋπολογισμό.
Για πρώτη φορά προβλέπεται όπως το τακτικό προσωπικό που απασχολείται σε δημόσιες υπηρεσίες, σε ΝΠΔΔ και στους ΟΤΑ θα μπορεί να ζητήσει με αίτησή του τη μείωση των ωρών εργασίας του μέχρι και 50% με ανάλογη μείωση των αποδοχών του, για χρονική διάρκεια μέχρι και πέντε έτη. Σε κάθε περίπτωση, ως χρόνος πραγματικής και συντάξιμης δημόσιας υπηρεσίας για κάθε νόμιμη συνέπεια, υπολογίζεται μόνο ο χρόνος πραγματικής απασχόλησης.
Όπως είχαν προαναγγείλει οι τέως υπουργοί Εσωτερικών και Οικονομικών, το εξής τυχόν πλεονάζον προσωπικό των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου εντάσσεται σε πίνακες κατάταξης που καταρτίζονται χωριστά για κάθε νομικό πρόσωπο από το ΑΣΕΠ, με βάση αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια (όπως τυπικά προσόντα, εμπειρία, οικογενειακή κατάσταση, ηλικία, προϋπηρεσία, ειδικές γνώσεις κ.λπ.).
Το προσωπικό που περιλαμβάνεται στους ανωτέρω πίνακες κατάταξης συνεχίζει να λαμβάνει για 12 μήνες από τον χαρακτηρισμό του ως πλεονάζοντος προσωπικού, αποδοχές ίσες με το 60% του βασικού μισθού του. Σε κάθε περίπτωση η καταβολή των αποδοχών του ανωτέρω προσωπικού διακόπτεται, εφόσον το προσωπικό αυτό συνάψει οποιασδήποτε μορφής εργασιακή σχέση.
Από τους εν λόγω πίνακες κατάταξης, το ανωτέρω προσωπικό:
α) μπορεί να μεταφέρεται ύστερα από αίτησή του με την ίδια σχέση εργασίας σε φορείς του δημόσιου τομέα, εφόσον υπάρχουν αιτήματα των φορέων αυτών για πλήρωση θέσεων τακτικού προσωπικού, σε ποσοστό 10% των ετήσιων προσλήψεων, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία του προηγούμενου έτους.
β) επιλέγεται ύστερα από αίτησή του κατά προτεραιότητα σε ποσοστό 30% επί του συνόλου των εκάστοτε θέσεων που προκηρύσσονται για απασχόληση προσωπικού ορισμένου χρόνου σε υπηρεσίες και φορείς του δημόσιου τομέα.
γ) προηγείται έναντι όλων των λοιπών κατηγοριών για την επιλογή υποψηφίων για μερική απασχόληση.
δ) μπορεί κατ’ εξαίρεση να αποχωρήσει με εθελουσία έξοδο με βάση ειδικό πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου.
Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας
Μεταξύ άλλων, ο εφαρμοστικός νόμος προβλέπει την ίδρυση του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, καθώς και την εισαγωγή της «ωρίμανσης και της επενδυτικής ταυτότητας των ακινήτων» και του θεσμού της «επιφάνειας».
Στόχος είναι η προώθηση ενός ευρέος προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων (μέσα σε ένα μήνα θα έχουν ενταχθεί τα πρώτα σχέδια αποκρατικοποιήσεων) και η αξιοποίηση των ακινήτων του Δημοσίου, προκειμένου, όπως προσδοκά η κυβέρνηση, να εισπραχθούν 50 δισ. ευρώ έως το 2015.
Παράλληλα, για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας δίδεται η δυνατότητα και αλλαγής όρων δόμησης και χωροταξικών σχεδίων. Σημειώνεται, πάντως, ότι στον νόμο δεν περιλαμβάνεται το αυστηρό τριμηνιαίο χρονοδιάγραμμα αποκρατικοποιήσεων που έχει συμφωνηθεί με την τρόικα.
Ταυτόχρονα, στο Ταμείο παρέχεται η δυνατότητα να αγοράζει ομόλογα του Δημοσίου, να παρέχει εγγυήσεις στο Δημόσιο (όχι εμπράγματες) για να δανείζεται είτε από την αγορά είτε από την τρόικα, αλλά και να εκδίδει ομόλογα που θα τα ανταλλάσσει με αυτά του κράτους. Ουσιαστικά, δηλαδή, θα έχει και τη δυνατότητα να «διευκολύνει» το Δημόσιο σε ό,τι αφορά στη διαχείριση του δημοσίου χρέους.
Ειδικότερα, με βάση τις διατάξεις του εφαρμοστικού νόμου:
- Το Ταμείο έχει αποκλειστικό σκοπό την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, καθώς και περιουσιακών στοιχείων των δημοσίων επιχειρήσεων, των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε ΝΠΔΔ. Τα περιουσιακά αυτά στοιχεία μπορούν να είναι μετοχές, δικαιώματα διαχείρισης και εκμετάλλευσης σε ακίνητα, ή ακίνητα που περιλαμβάνονται ήδη στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και μεταβιβάζονται στο Ταμείο κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή. Η διάρκεια του Ταμείου θα είναι εξαετής, που μπορεί, πάντως, να παραταθεί εφόσον ο σκοπός του δεν έχει εκπληρωθεί. Θα διοικείται από 5μελές διοικητικό συμβούλιο, ενώ στις συνεδριάσεις του θα παρίστανται, ως παρατηρητές, δύο εκπρόσωποι, από τα κράτη- μέλη της ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Οι δύο εκπρόσωποι της ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα είναι μεν παρατηρητές στο διοικητικό συμβούλιο, αλλά θα έχουν ενισχυμένο ρόλο (ως μέλη) στο Συμβούλιο των Εμπειρογνωμόνων, το οποίο θα έχει αυξημένες αρμοδιότητες σε περιπτώσεις εμπλοκών στη διαδικασία αποκρατικοποίησης των περιουσιακών στοιχείων.
- Όσα μεταβιβάζονται στο Ταμείο, δεν μπορούν να επιστρέψουν στον προηγούμενο κύριο ή δικαιούχο, και αναγκαστικά θα «οδεύσουν» προς ιδιωτικοποίηση ή πώληση.
- Από τη στιγμή που μία δημόσια επιχείρηση περνά στον έλεγχο του Ταμείου, το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου θα μπορεί, εάν κρίνει απαραίτητο, να προχωρά στην αναδιάρθρωση της ΔΕΚΟ ή ακόμα να την θέσει υπό εκκαθάριση. Παράλληλα, τα καταστατικά των εταιρειών που περνούν στο Ταμείο θα μπορούν να τροποποιούνται (πιθανόν και με μειώσεις προσωπικού), ώστε αυτές να καθίστανται περισσότερο «ελκυστικές» προς αξιοποίηση ή πώληση.
- Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας θα γίνεται, κατά προτίμηση, με πώληση, σύσταση εμπραγμάτων δικαιωμάτων -μεταξύ των οποίων δικαιωμάτων οριζόντιας και κάθετης ιδιοκτησίας-, μεταβίβαση εμπραγμάτων δικαιωμάτων, εκμίσθωση, παραχώρηση χρήσης ή εκμετάλλευσης, ανάθεση της διαχείρισης, εισφορά σε ανώνυμες εταιρείες και στη συνέχεια πώληση των μετοχών που προκύπτουν, και τιτλοποίηση απαιτήσεων.
- Τα ακίνητα προς εκμετάλλευση, κατηγοριοποιούνται γενικά (για να ορισθούν οι μετέπειτα χρήσεις τους) σε ακίνητα που έχουν ως προορισμό: τον τουρισμό – αναψυχή, τα επιχειρηματικά πάρκα, τα θεματικά πάρκα – εμπορικά κέντρα – αναψυχή και τις μεταφορικές, τεχνικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές υποδομές (π.χ. αεροδρόμια – ελικοδρόμια, σιδηροδρομικοί σταθμοί, λιμενικές ζώνες, μονάδες παραγωγής – διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών, διαχείρισης αποβλήτων, απορριμμάτων, κ.λπ.
- Οι νέοι γενικοί όροι δόμησης είναι: για τον τουρισμό- αναψυχή (0,2), τα επιχειρηματικά πάρκα (0,3), τα θεματικά πάρκα- εμπορικά κέντρα- αναψυχή (0,4) και τις χρήσεις μεταφορικών, κ.λπ. λειτουργιών (0,4).
- Με προεδρικά διατάγματα, μπορεί να τροποποιούνται εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια και σχέδια πόλεως, καθώς και πολεοδομικές μελέτες ή και να καθορίζονται ειδικές χρήσεις γης και ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμησης για τα εντός σχεδίου πόλεως δημόσια ακίνητα, ακόμη και κατά παρέκκλιση από τους ισχύοντες στην περιοχή όρους και περιορισμούς δόμησης, καθώς και από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού.
- Για την αξιοποίηση των δημοσίων ακινήτων επιτρέπεται και η απευθείας παραχώρηση στον κύριο της επένδυσης ή στον έλκοντα εξ αυτού δικαιώματα, της χρήσης αιγιαλού και παραλίας και του δικαιώματος εκτέλεσης, χρήσης και εκμετάλλευσης λιμενικών έργων ή επέκτασης, ήδη υφιστάμενων στην περιοχή, λιμενικών εγκαταστάσεων. Η παραχώρηση γίνεται για χρονικό διάστημα έως 50 χρόνια.
- Ορίζεται, τέλος, ότι «επιφάνεια» είναι το εμπράγματο δικαίωμα φυσικού ή νομικού προσώπου να κατασκευάζει κτίσμα σε έδαφος δημοσίου κτήματος, που δεν του ανήκει, και να ασκεί σε αυτό τις εξουσίες, που παρέχει το δικαίωμα της κυριότητας.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική:
Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ(Ο ΕΛΛΗΝΑΣ) ΕΧΕΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ ΓΙΑ ΕΜΑΣ
Η Ελληνική ΓΗ διψά εκδίκησιν, δια τους ατιμασμούς αιώνων, από Βαρβάρους Ανατολής και Δύσεως, από Ξένους και ιθαγενείς.
fotjou
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου