Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2013

Η επανάληψη είναι μήτηρ πάσης μαθήσεως

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ: Η επανάληψη είναι μήτηρ πάσης μαθήσεως: Οι αρχαίοι Έλληνες απέδιδαν τις ιδιαίτερες ανθρώπινες μνημονικές ικανότητες στην τιτανίδα θεότητα Μνημοσύνη. Μια φιλοσοφική μετεξέλιξη ...

ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ


Η βία στα σχολεία και η σιωπή που τη θρέφει


Της Μαριας Kατσουνακη στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Γιατί ένας μαθητής να θέλει να προκαλέσει σε κάποιον άλλον πόνο ή αναστάτωση; «Οποιος δεν έχει λέξεις είναι ευάλωτος» θα απαντούσε η Νατάσα Πολονύ, Γαλλίδα δημοσιογράφος και 
εκπαιδευτικός, συγγραφέας του σημαντικού δοκιμίου «Τα χαμένα παιδιά μας», που αν και έχει κυκλοφορήσει πριν από έξι χρόνια, παραμένει υποδειγματικό για τον θεσμό της εκπαίδευσης και τη δυσλειτουργία των σύγχρονων σχολείων. Οσο η γλώσσα βάλλεται, είμαστε σχεδόν καταδικασμένοι να καταφεύγουμε στον θυμό και στη βίαιη έκφρασή του.
Θα πείτε ότι σε αυτή την περίοδο της ανεξέλεγκτης κρίσης, όπου οι οικογένειες διαλύονται από την ανεργία και την ανέχεια, τα παιδιά μεταφέρουν στο σχολείο ό,τι βιώνουν και συσσωρεύουν ως ατμόσφαιρα στο σπίτι. Η γλώσσα παύει να είναι, από μόνη της, επαρκής ερμηνεία.
Η Ελλάδα καταλαμβάνει την 4η θέση ανάμεσα σε 41 χώρες σε περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού ή bullying όπως ονομάζεται διεθνώς. Βία λεκτική, ψυχολογική, σωματική, ακόμη και διαδικτυακή ή ηλεκτρονική. Οπως επισημαίνει ο ευρωβουλευτής Γιώργος Κουμουτσάκος (ο οποίος προώθησε στην Ευρωπαϊκή Ενωση την καθιέρωση Ευρωπαϊκής Ημέρας κατά του εκφοβισμού και της βίας στα σχολεία) ο διαχωρισμός «θύματος - θύτη είναι λανθασμένος, αφού και στις δύο περιπτώσεις πρόκειται για παιδιά, μπλεγμένα στα δίχτυα αυτού του νοσηρού φαινομένου».
Η σιωπή που καλύπτει παρόμοιες πράξεις είναι το αυγό του φιδιού: ο θύτης γνωρίζει ότι η συμπεριφορά του είναι τιμωρητέα, το θύμα ντρέπεται, ο δάσκαλος φοβάται να αναλάβει την ευθύνη, η οικογένεια τις περισσότερες φορές αγνοεί. «Δημιουργείται ο κύκλος μιας ιδιότυπης ομερτά μεταξύ των εμπλεκομένων, που το μόνο που κάνει είναι να δηλητηριάζει τις ψυχές των μαθητών, στοιχειώνοντας τα όνειρα και τις ελπίδες τους», επισημαίνει ο ευρωβουλευτής.
Μπορεί αυτό που συνέβη πριν από τέσσερις μέρες στη Λάρισα -11 νεαροί κρατώντας ξύλινα ρόπαλα και φωνάζοντας ρατσιστικά συνθήματα επιτέθηκαν σε στέκι μεταναστών- να μην εντάσσεται στο φαινόμενο bullying. Τι συμβαίνει όμως όταν αποκαλύπτεται ότι τα περισσότερα παιδιά από την ομάδα είναι ανήλικοι μαθητές; Πώς αντιμετωπίζεται η τροφοδότηση μίσους; Πώς εξουδετερώνεται η κοινωνική αδικία, η ανισότητα, η αναπαραγωγή των παθογενειών που διογκώνονται και πολλαπλασιάζονται μέσα από το Διαδίκτυο;
Τα περιστατικά πληθαίνουν και βαθαίνουν σε σύγχυση και διαστροφή. Η πρώτη μαθήτρια ενός σχολείου έλαβε μέιλ όπου εμφανιζόταν σε γυμνές φωτογραφίες. Στο κεφάλι της είχε προσαρμοστεί το σώμα μιας άλλης. Το κορίτσι άρχισε να υποφέρει, να χάνει την όρεξή της, να υστερεί στα μαθήματα. Οι γονείς της απευθύνθηκαν στην υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Αποκαλύφθηκε ότι ο εκβιάζων ήταν ο δεύτερος τη τάξει μαθητής, ο οποίος συνέλαβε αυτό τον τρόπο για να εξουδετερώσει τον «αντίπαλο». Οι δυο γιοι του κ. Κουμουτσάκου πηγαίνουν σε δημόσιο σχολείο και ο ίδιος αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί όταν του μετέφεραν περιστατικά που υπέπιπταν στην αντίληψή τους, τα οποία μπορεί να μη χαρακτηρίζονταν από σφοδρότητα ή μεγάλη σκληρότητα, προεικόνιζαν όμως ένα δυσοίωνο μέλλον. Η ενδοσχολική βία είναι δύσκολο πολλές φορές να ανιχνευτεί και όταν εντοπιστεί μπορεί να είναι ήδη αργά. Μπορεί, δηλαδή, η ζημιά να έχει προκληθεί. Υπάρχουν πολλές μαρτυρίες καθηγητών που βρίσκονται απέναντι σε έξαλλα και απελπισμένα παιδιά, επειδή βλέπουν μπροστά τους έναν τοίχο. Η άμυνα μετασχηματίζεται σε επιθετικότητα. Για να ελέγξει το συναίσθημά του και να διατυπώσει τον συλλογισμό του χρειάζεται λέξεις. Αν αποκοπεί από την επικοινωνία αυτής της μορφής και απορροφηθεί από το Διαδίκτυο ο κίνδυνος μεγαλώνει.
Σημειώνει η Ν. Πολονύ: «Οταν ένας νέος λέει ότι κάτι είναι “κουλό” μπορεί να θέλει να πει “είναι εκπληκτικό”, “είναι τρομερά βαρετό”, “είναι συναρπαστικό” και πολλές ακόμα έννοιες της αντίληψης και του συναισθήματος, από το αρνητικό ώς το θετικό. Αλλά ο συνομιλητής γενικά μαντεύει τι θέλει να του μεταδώσει αυτή η φράση χωρίς να χρειαστεί να επιστρατεύσει συλλογισμούς. Μαντεύει γιατί και το δικό του αισθητήριο είναι παρόμοιο, γιατί οι παραστάσεις του είναι ίδιες. Αντίθετα με όποιον δεν ανήκει στην ίδια πολιτισμική σφαίρα».
Μπορεί η άποψη αυτή να φαντάζει ήδη μακρινό παρελθόν σε μια κοινωνία και ένα σχολικό περιβάλλον κατ’ επέκταση, όπου η βία αποτελεί ρυθμιστικό παράγονται σχέσεων και συμπεριφορών. Μαθητές ταπεινώνονται, στοχοποιούνται, ξυλοκοπούνται λόγω χρώματος, καταγωγής, επειδή τραυλίζουν, είναι παχύσαρκοι, φοράνε γυαλιά, αριστεύουν ή μένουν στην ίδια τάξη, είναι πολύ ντροπαλοί και συνεσταλμένοι, διαφοροποιούνται από το περιβάλλον τους (ένας ανήμπορος γονιός ή μια άρρωστη αδελφή). Η επιθετικότητα δεν έχει μία μόνο γενεσιουργό αιτία, εκδηλώνεται με πολλούς τρόπους, τραυματίζει για να «επιστρέψει» το τραύμα που την έχει θρέψει.
Τι δουλειά έχει η γλώσσα μέσα σε αυτό τον ορυμαγδό του bullying ή του cyber bullying. Μα η γλώσσα είναι η αρχιτεκτονική με την οποία χτίζουμε το εγώ και τον τρόπο που μας περιβάλλει· δίνει νόημα στον κόσμο που αντιλαμβανόμαστε, τον διευθετεί. Εμπλουτίζει την πραγματικότητα. Της δίνει σχήμα και περιεχόμενο. Αντιστρατεύεται τη σιωπή και ό,τι εκείνη συγκαλύπτει.

Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2013

Γραμμική Β΄.Η Αρχαία Γραφή


Γράψτε, όπως έγραφαν και οι Μινωίτες!

Τη διάδοση της πρώτης γραφής της Ελληνικής γλώσσας, της Γραμμικής Β, επιχειρεί καθηγητής στο Ηράκλειο, ο οποίος έφτιαξε και σχετικό λογισμικό! 
Γραμμική Β Μηνάς Τσικριτσής τουρισμός Κνωσσός
Γράψε το όνομά σου, όπως οι Μινωίτες!
Ο καθηγητής κ. Μηνάς Τσικριτσής που ασχολείται εδώ και 20 χρόνια με τη μαγεία των αρχαίων γραφών, είχε μια καταπληκτική ιδέα: Να διαδώσει την πρώτη γραφή της Ευρώπης, τη Γραμμική Β, στο χώρο του τουρισμού!
Έφτιαξε μάλιστα μαζί με το φίλο του, τον πλαστικό χειρουργό Ανδρέα Μανιό, ένα λογισμικό που δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να πληκτρολογούν ένα όνομα και αυτό αυτομάτως να  «μεταφράζεται» στη Γραμμική Β!
Ήρθε μάλιστα σε επαφή με τον πρόεδρο της  Ένωσης ξενοδόχων Ηρακλείου  κ. Ανδρέα Μεταξά, κι αποφασίστηκε να γίνουν επιμορφωτικά σεμινάρια, λίγων ωρών, σε όσους ξενοδόχους το επιθυμούν προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι  να  έρθουν σε επαφή με τη Γραμμική Β και αυτή να αξιοποιηθεί ως «εργαλείο» για την τουριστική προβολή του νησιού!
«Έχουμε θησαυρούς που δεν έχουμε αξιοποιήσει» είπε στο MadeinCreta ο κ. Τσικριτσής , «άλλοι λαοί όπως στην Αίγυπτο ακόμα και τις ταμπέλες τους, τις έχουν στην αρχαία γραφή τους».
Και όχι μόνο αυτό. Όποιος έχει επισκεφθεί την Αίγυπτο αποκλείεται να μην έχει επιστρέψει με ένα κόσμημα το οποίο θα φέρει το όνομά του στα αιγυπτιακά ιερογλυφικά.
Όσοι έχουν πάει με γκρουπ ενημερώθηκαν από τους ξεναγούς, ότι μπορούν να αγοράσουν σκουλαρίκια ή κρεμαστά για το λαιμό, με το όνομά τους στην αρχαία αιγυπτιακή γραφφή, σε χρυσό ή σε ασήμι. Η ενημέρωση αυτή γίνεται πριν ξεκινήσει η ξενάγηση στις πυραμίδες. Όταν τα γκρουπ επιστρέφουν είναι έτοιμα τα κοσμήματα. Αντίστοιχη ενημέρωση γίνεται και στα ξενοδοχεία ακόμα και εκεί που πωλούν τους πάπυρους.
Κάτι ανάλογο θα μπορούσε να γίνει και με τη Γραμμική Β, για αρχή στα ξενοδοχεία ή σε οποιονδήποτε κλάδο ασχολείται με το τουριστικό προϊόν. Σταδιακά θα αρχίσει να διαδίδεται μια γραφή που χρησιμοποιήθηκε στη Μυκηναϊκή περίοδο  από το 17ο ως τον 13ο αι. π.Χ.Γραμμική Β Μηνάς Τσικριτσής τουρισμός Κνωσσός
Είναι η πρώτη γραφή της Ελληνικής γλώσσας και η πρώτη Ευρωπαϊκή γραφή. Ανακαλύφθηκε στις αρχές του εικοστού αιώνα στην Κνωσό από τον Άρθουρ Έβανς που την ονόμασε έτσι επειδή χρησιμοποιούσε γραμμικούς χαρακτήρες, και όχι εικονιστικούς όπως η μινωική ιερογλυφική γραφή.
Διέφερε όμως από μια προγενέστερη παρόμοια γραφή, τη Γραμμική Α που βρέθηκε επίσης στην Κνωσό και στη νότια Κρήτη.
Αυτή η γραφή που βρέθηκε στις πήλινες επιγραφές του ερειπωμένου ανακτόρου έγινε η εμμονή του Έβανς που πέθανε χωρίς να λύσει το γρίφο, της αποκρυπτογράφησης.
Το μυστικό «κώδικα» έσπασε το 1952 ο Μάικλ  Βέντρις.  Γραμμική Β Μηνάς Τσικριτσής τουρισμός Κνωσσός
Και όμως αυτή η γραφή που «κουβαλάει» πάνω της τόση ιστορία από τους σύγχρονους Κρήτες, ξεχάστηκε σαν να μην "έζησε" πότε.
Στόχος του καθηγητή που ξεκινά αυτή τη σημαντική προσπάθεια είναι η γραφή αυτή να αναγεννηθεί και - γιατί όχι;- να αξιοποιηθεί και τουριστικά.  
«Είναι πολύ σημαντικό οι Κρήτες να μάθουν, να έχουν σχέση, με την πρώτη τους γραφή. Η γραφή είναι ένα στοιχείο που διασώζει τον πολιτισμό και την ιστορία. Να μπορέσουν αυτό να το δείξουν και στον ξένο επισκέπτη.  
Αν ο ξένος που έρχεται στο νησί, πάει στη ρεσεψιόν και του δώσουν το όνομά του γραμμένο στη Γραμμική Β, δεν θα το πετάξει ποτέ! Διότι θα έχει ενημερωθεί ότι το όνομα του είναι γραμμένο στην πρώτη γραφή της Ευρώπης, και αυτό το στοιχείο πρέπει να το προβάλλουμε στον κόσμο».
Γραμμική Β Μηνάς Τσικριτσής τουρισμός Κνωσσός Σύμφωνα με τον ίδιο, ο βαθμός δυσκολίας εκμάθησης της Γραμμικής Β δεν είναι μεγάλος. Εξάλλου εκτός από τα σεμινάρια που θα γίνουν θα παραδοθεί και ένα λογισμικό που έχει το συλλαβάριο της συγκεκριμένης γραφής που αποτελείται από 78 σύμβολα, ωστόσο τα 64 είναι τα κύρια.
Η εκδήλωση όπου θα παρουσιαστεί η γραφή θα γίνει το απόγευμα (Παρασκευή 11 Ιανουαρίου) και ώρα 18.00 στην αίθουσα ΚΑΣΤΕΛΛΑΚΗ του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Ηρακλείου.
Η εσπερίδα έχει θέμα την «ΚΡΗΤΟ-ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΓΡΑΦΗ – ΓΡΑΜΜΙΚΗ ‘Β’ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ», με ομιλητή το Καθηγητή κ. Μηνά Τσικριτσή.
Τη διοργανώνει η Ένωση Ξενοδοχείων Ηρακλείου, στο πλαίσιο των ενεργειών της, που σκοπό έχουν την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, τη σύνδεση  του Μινωικού πολιτισμού με τον τουρισμό ακόμα περισσότερο, καθώς και την ευαισθητοποίηση της πολιτείας, δημιουργώντας τέτοιου είδους ερεθίσματα για την προώθηση μιας συγκροτημένης, επιστημονικά άρτιας και εφαρμόσιμης στρατηγικής Marketing στο νησί μας.
H εκδήλωση δεν αφορά μόνο στους ξενοδόχους αλλά και όλους όσους έχουν σχέση με τον τουρισμό και επιθυμούν να παρακολουθήσουν τα σεμινάρια διάρκειας 10 ωρών


MadeinCreta.gr